The Unself Triptych

The Unself Triptych |  Nausea, Alterity, Stollen
for art installation (mixed media-photography, film) & performance: video, viola d’amore, toy piano, piano,  flutes (piccolo, alto flute, flute) OR recorders (contrabass, sopranino, alto, tenor) voice + electronics, 45′

a meditation on Emmanuel Levinas

Alterity  [substituition: from being and essence….]      preconscious

Nausea [on escape]                                                    unconscious

Stollen [reality and its shadow]                                    conscious

This is a piece about the mountains, about the place in the countryside where an overwhelming presence of “otherness” is pitted against the sorrows of its immediate past, the stories of death and survival from the shadows in the last century.  It is this place where folksmusic cries to be present once more – because of its connection to a much deeper past than the immediate past.  It is also part of my journey into this ‘otherness’ as my home becomes nestled in the mountains, meeting and knowing the people in a valley in the Salzkammergut.

It is also about text, poetry and philosophy as a means to alleviate the burden of the horror.  These texts come partly from Emmanuel Levinas, Leonard Cohen, and myself.
  These texts are seen as unsung folksmusic, as there has been no means to use a trite melody and harmony against such an immediate past full of horror.  But words themselves, unsung have emerged.
  As Dr. Quatember, a historian and ‘spiritual caretaker’ of the Stollen in Ebensee, describes that we can never fully grasp this terror, this piece is rather about the absence of the ability to speak about the terror – and the weight of this contradiction to deal with a presence that nevertheless needs words – no matter how clumsy or trite – in order that we do not forget the pain that racism and hatred carries at its core.
This is why the piece is given the name unself triptych.  It is an attempt at removal of the ‘self’.

The Unself Triptych | Nausea, Alterity, Stollen 

Alterity (Substitution: vom Sein und der Essenz)  -vorbewusst
Nausea (auf der Flucht)                                       -unbewusst
Stollen (die Realität und ihre Schatten)                -bewusst

Multi-Media Installation (Photographie, Film) und Komposition/Performance mit Videozuspielung für Viola d’Amore, Klavier/Toy Piano, Blockflöte und Elektronik Zuspielung

UA Wien, Echoraum 2012
Gloria Damijan
Toypiano Ι Yedda Lin  Klavier Ι Gobi Drab, Reni Weichselbaum Blockflöten | Talvi Nurgamaa Viola d’amore  Ι Tamara Friebel Komposition/Visuals/Live-Elektronik

„The Unself Triptych“ handelt von Ebensee, einem ländlichen Ort inmitten des idyllischen Bergpanoramas des Salzkammerguts, der von seiner Rolle während des zweiten Weltkriegs gekennzeichnet ist. „The Unself  Triptych“ setzt sich damit auseinander, inwiefern das geschriebene Wort – allen voran Poesie und Philosophie – als Mittel dienen kann, die Bürde der verübten Gräueltaten  erträglicher zu gestalten. 

Dr. Quatember von der Gedächtnisstätte „Stollen Ebensee“ merkt an, dass wir niemals in der Lage sein werden, das Ausmaß der Gräueltaten in seiner Gesamtheit zu erfassen. Folglich handelt „The Unself  Triptych“ auch von der Sprachlosigkeit angesichts der unfassbaren Gräuel, die in Widerspruch zu einer Gegenwart steht, in der es mehr denn je notwendig ist, Worte zu finden, seien sie auch noch so plump oder banal. Man kann nicht oft genug in Erinnerung rufen, welch unfassbares Leid Hass und Rassismus verursachen können.

Deswegen trägt dieses Stück den Titel „The Unself  Triptych“, übersetzt „ Das Außer(halb) sich Tryptichon“ – es ist das Auslöschen des „selbst“ die in der Komposition verwendeten Textpassagen stammen u. a. von Emmanuel Levinas, Leonard Cohen, Tamara Friebel.

Das „verstimmte“ Murdoch-Pianino
Ein kleines, von der Komponistin selbst speziell umgestimmtes Murdoch-Pianino ist ein essenzieller Teil von „Unself Tryptich“. Im Gegensatz zu einem „normalen“ Klavier, das mit Respekt und einer gewissen Vorsicht behandelt werden muss, darf dieses kleine, verstimme Murdoch-Pianino mit einer brutalen Nonchalence bearbeitet werden. Das macht dieses Instrument zu einem idealen Installationsobjekt, welches darüber hinaus die Multimediakomposition um den Aspekt des Dekonstruktivismus erweitert, da es während der Aufführung „verstimmt“ und mittels weiterer Aktionen zum Repräsentanten des „Unperfekten“ wird.


Recent Posts

You are My dream

21 May 2017 20:00 | Vienna | St. Ruprechtskirche | neue musik st. ruprecht | You are My dream

Die Begierde
“longing for home”

You are My dream
I. The stars are still in your eyes.
II. Warmth
III. Exquisite Loneliness, Breathe.

Libretto & Composition with Video by Tamara Friebel,
featuring Nathalie Latham’s Video, Warmth

Kaoko Amano, Soprano
Gabriele Drab, Recorders
Tamara Friebel, Electronics & Visuals

 

  1. 樂 絲 silk, 木 wood. Leave a reply
  2. Of secrets, I am silence Leave a reply
  3. Surrender, the dream. Leave a reply
  4. I, Libertas, hold you, little earth Leave a reply
  5. Zwielichter, herumtanzend. Leave a reply
  6. Take Her to the River Leave a reply
  7. Attractive Privacies of Breathing Borders Leave a reply
  8. Radio-Zeit-Ton Komponistenporträt OE1 Leave a reply
  9. Falling into Beauty Leave a reply